Vandaag en Morgen

woensdag, oktober 18, 2006

K'voel me bambostig!


Maandag en dinsdag het Roel van Bambost gevoel gehad. Tweemaal een film-première! Als het dan nog uitstekende films zijn dan is het helemaal super.
Maandagavond met m'n vriend B (waarom eigenlijk altijd die letters?) een labelnight in ugc. Je krijgt dan een fiilm te zien waar je achteraf je eerlijke mening moet geven op een formulier. Je weet niet welke je film je krijgt tot het moment hij start.
De openingscène: een klein meisje dat voor de televisie keer op keer de kroontjesceremonie van een missverkiezing naspeelt. Toen sloeg blinde paniek toe... waar ben i kterecht gekomen. Little miss sunshine is een supercoole familie roadmovie met een kantje. Het is lang geleden dat ik hardop gelachen heb in de cinema. Het is zeker geen 'pur sang' komische film. Maar een tragisch verhaal dat foute kantjes heeft zodat je met de miserie van een ander ligt te lachen is eerder het juiste etiketje. Iedereen beroemd is een vergelijking waard. Een echte aanrader!

Dinsdag was het heel andere koek... Children of men. Zoals het maandag lachen lachen was, was het deze keer huiver, angst en hoofd wegdraaien. Kort samengevat ergens in de niet zoverre toekomst zijn er geen kinderen meer op de wereld. Als er dan, in dat extreemrechtste Engeland waar volop deportaties van illegalen aan de gang zijn, een meisje zwanger is veranderd alles. Het meisje is dan nog een zwart illegaal hoertje. Ik kan het moeilijk verwoorden. Maar oorlogsscenes in een opstandig vluchtelingenkamp waar letterlijk bloed tot tegen de lens vliegt is echt zwaar. Ben eigenlijk nog ooit zo gepakt geweest door filmbeelden.. ik voelde me nadien echt niet zo goed. Maar Je MOET deze film zien, hij schud je terug wakker! Je gaat terug nadenken bij beelden in het nieuws waar een dode meer of minder geen probleem zijn. Ik krijg terug kippevlees als ik eraan denk.
Wat het ook fascinerend maakt is dat deze film gemaakt is door dezelfde maker van: Y tu mama tambien en een Harry Potter Episode. Zo uiteen lopende soorten films dat hij nu al zeer getalenteerd mag genoemd worden volgens mij.

Volgende week maandag een nieuwe premiere, wie voelt zich geropen om mee te gaan, ik heb nog een ticket over!